Heimwee naar Nieuw-Zeeland

woensdag, augustus 17, 2016

Een vriendin van mij was onlangs in Nieuw Zeeland en door de prachtige foto’s en leuke updates via social media dacht ik terug aan mijn tijd in dit mooie land. Inmiddels al weer even geleden, maar wat was dit een mooie reis en wat is het daar toch prachtig. Én wat heb ik veel beleefd in dit land, van dieren spotten tot avontuurlijke tochten en sportieve uitdagingen. Hier mijn top 5 beste herinneringen!

1. Walvissen spotten Kaikoura
Nadat mijn reisgenoot en ik de auto voor de komende weken hadden opgehaald zijn we richting het noorden gereden. First stop: Kaikoura, een vissersdorpje bekend om het spotten van grote zeedieren zoals walvissen, orka’s en dolfijnen. Aan boord dan maar! Na een paar uur varen kwamen de walvissen in zicht. We hebben er twee gezien, beide zwommen een tijdje aan de oppervlakte om vervolgens met een flinke duik in de watermassa te verdwijnen, maar niet voordat die machtige staarten nog even de lucht in gingen. Helaas geen orka’s en dolfijnen voor ons, hoewel het wel de juiste tijd van het jaar was voor orka’s (december-maart). De walvissen en dolfijnen zijn het hele jaar door te spotten. In Kaikoura vind je trouwens aan de rotsachtige kust ook verschillende kolonies zeehonden, erg leuk om een tijdje naar te kijken.

2. Kamperen Marlborough Sounds

De volgende stop was in een gebied met baaien, eilanden én bergkammen. Oftewel de fjorden van Marlborough Sounds! De inhammen zijn eigenlijk valleien die door de jaren heen zijn overstroomd. Een prachtig gebied voor natuurliefhebbers met uitgebreide wandelpaden, veel wildlife (vogels, dolfijnen, pinguïns) en mooie stranden. Nadat we een stukje van de Queen Charlotte Track hadden gelopen (4-daagse trekking, hadden wij helaas geen tijd voor) besloten we ons kamp ergens aan het water op te zetten en een lekkere duik te nemen. Hier ook verse mosselen uit het water gehaald dus het avondeten was ook geregeld, wat een vrijheid!

3. Beklimming vulkaan
Mount Taranaki, of Mount Egmont, is een slapende vulkaan van 2518 meter hoog op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Vanuit het North Egmont bezoekerscentrum kun je op een dag heen en weer naar de besneeuwde bergtop en dat is precies wat wij hebben gedaan. We hebben bij het beginpunt in de auto geslapen zodat we de volgende ochtend vroeg konden starten. Het begin was een mooie en makkelijke tocht door het bos, maar nadat de boomgrens was bereikt werd het een stuk zwaarder. Hoe hoger we kwamen, hoe kouder het werd en opeens liepen we door sneeuw en ijs totdat we de top hadden bereikt. Wat een fantastisch gevoel! Het uitzicht werd een beetje belemmerd door de wolken, maar op de terugweg dreven deze gelukkig een beetje uiteen. Eenmaal weer bij de auto konden we daarom nog even een glimp werpen op de top waar we een paar uur geleden nog hadden gestaan.

4. Kajakken Abel Tasman Nationaal Park

Vernoemd naar onze eigen Abel Tasman, die hier in 1642 aanlegde, is dit nationaal park het kleinste, maar misschien wel de mooiste van Nieuw-Zeeland. De gouden stranden en blauwgroene wateren zijn prachtig te zien door de bossen tijdens een wandeling, maar nóg beter natuurlijk vanuit een kajak. Wij huurden een kajak voor een dag en gingen de zee op, richting de baai waar we zouden kamperen. De zee is hier erg rustig en onderweg kwamen we nog een paar zeehonden tegen, erg schattig. De volgende dag konden we de kajak achterlaten en hebben we een prachtige hike gemaakt richting de baai waarvandaan watertaxi's vertrokken, terug naar de bewoonde wereld!

5. Helikoptervlucht Franz Josef Gletsjer
Bijna aan het einde van onze reis kwamen we aan bij de Nieuw-Zeelandse Alpen op het Zuidereiland. De hoogste top van Nieuw-Zeeland is hier te vinden, namelijk Mount Cook (3724 meter), maar ook de Fox en Franz Josef gletsjers liggen hier. Deze laatste is 12 km lang en hier heb ik een 30 minuten durende helikoptervlucht over gemaakt. Wat een prachtige uitzichten over de bergen, gletsjers en natuurlijk Mount Cook. Halverwege de vlucht hebben we een landing bovenop de Franz Josef gletsjer gemaakt en over het sneeuw en ijs rondgelopen. Wat een fantastische ervaring en mooie afsluiter van mijn tijd in Nieuw-Zeeland.